Tuesday, May 22, 2018

ARKIB: Pengurusan Kelas Semasa PdP


PENGENALAN

1. Ada segelintir guru berandaian tugas mereka hanya mengajar dan aspek pengurusan bilik darjah terserah kepada Guru Tingkatan.

2. Tanggapan ini menyebabkan disiplin pelajar semasa PdP tidak dikawal dan suasana kelas yang kondusif tidak wujud.   Jika ini berlaku maka pembelajaran kurang berkesan dan imej sekolah juga terjejas.

3.  Masaalah ini kerap berlaku di dalam kelas pencapaian akademik sederhana hingga lemah.  Jika tidak diatasi sudah pasti masaalah lain juga akan timbul.

4. Untuk itu satu garis panduan Pengurusan Kelas Semasa PdP ini boleh membantu kerana guru yang mengajar disemua kelas disarankan mengikutinya.  Ini diterapkan supaya menjadi budaya sekolah.

5. Garis panduan ini ditaklimatkan kepada guru dan murid.  Dari semasa ke semasa ingatkan mereka tentang hal ini.

6. Laungan slogan KAMI BERUSAHA, KAMI BERJAYA dipraktikkan di SMK Dato Abdul Samad Tanjung Ipoh, Kuala Pilah, N. Sembilan untuk menaikkan motivasi dan yakin diri pelajar.  Slogan itu diulang-ulang setiap kali perhimpunan pagi dan pertukaran waktu PdP.  Tindakan ini membawa impak yang positif.

7.  Namun begitu garis panduan ini ada yang perlu disesuaikan dengan PAK 21.  Saya kongsikan sebagai arkib kerana senarai semak ini bermula dan saya bina semasa saya menjadi GPK 1 di SMK Datuk Mansur , Bahau dan Pengetua di SMK Pertang (Mei 2008 - Feb 2010).    Garis panduan ini juga telah mengalami perubahan mengikut perkembangan semasa dan lokasi digunakan.

PENGURUSAN KELAS SEMASA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 3/1987, penyeliaan PdP merangkumi 2 bidang iaitu bidang organisasi dan bidang pengajaran dan pembelajaran.  Berikut dicatatkan beberapa perkara yang berkait rapat dengan kedua-dua bidang tersebut yang perlu diberi perhatian oleh guru semasa mengajar di dalam kelas.

Bil
Perkara
Catatan
1
Merancang aktiviti PdP yang akan dijalankan dan menulis Buku Rekod Mengajar (BRM)   selewat-lewatnya sehari sebelum. (Penyediaan RPH boleh dibincang dan dikongsi bersama rakan sejawat.  RPH terbaik boleh dibuat koleksi dan difailkan mengikut Panitia)


2
Masuk ke kelas mengikut jadual, tepat masa dengan penampilan kemas, imej ceria dan ikhlas menjalankan tugas. Berniatlah untuk mendidik pelajar seperti mendidik ahli keluarga sendiri.


3
Memastikan semua pelajar berdiri dan mengucapkan selamat apabila guru masuk. Pelajar beristighfar 3 kali, membaca Surah Al Fatihah dan doa. Laungan slogan 3 kali.   Contoh“’KAMI BERUSAHA, KAMI BERJAYA”


4
Kehadiran pelajar di dalam kelas disemak.  Catat di dalam buku yang disediakan terutamanya jika ada pelajar yang ponteng. Beri pujian kepada yang hadir.


5
Pastikan pakaian pelajar kemas, kelas bersih dan tersusun sebelum PdP dijalankan.  Jika tidak , minta pelajar melakukannya segera. Beri penghargaan kepada pelajar  berpenampilan  kemas.


6
Pastikan pelajar sudah bersedia untuk belajar( Mengeluarkan buku/ alat tulis, duduk tegak, memandang ke arah guru dan senyap)


7
Nada suara guru: sesuai dan jelas didengar oleh pelajar.  Elakkan bercakap semasa mencatat sesuatu di papan tulis.


8
Memulakan PdP dengan set induksi yang sesuai dan menarik


9
Memberitahu pelajar objektif yang perlu dicapai. Paparkan disudut atas papan tulis.


10
Menjalankan PdP mengikut urutan yang sesuai.


11
Menggunakan kaedah pedagogi yang pelbagai, menarik, berkesan dan berpusatkan pelajar. ( PdP abad ke 21).


12
Tumpuan pelajar: pastikan tiada pelajar yang bercakap atau membuat kerja lain ketika  penerangan dibuat.


13
Pastikan catatan guru di papan tulis: kemas , mudah dibaca dan tersusun


14
Kenali potensi pelajar dan sebaik mungkin hafal nama mereka.


15
Adil terhadap pelajar.  Semua diberi tumpuan dan layanan yang sama tanpa diskriminasi dan pilih kasih.


16
Menerapkan nilai-nilai murni dan beri pujian jika pelajar mempamerkan perlakuan positif. Jika mampu sekali-sekala beri hadiah seperti pen, pensil dll.


17
Sentiasa memberi  motivasi kepada pelajar.


18
Kesilapan atau salahlaku pelajar ditegur dengan penuh hikmah, spontan dan membina. Jangan sekali-kali  mengeluarkan kata-kata kesat, menyindir atau menghina pelajar/keluarga mereka.


19
Pelajar yang membuat salahlaku berulangkali semasa PdP perlu dirujuk kepada kaunselor/unit disiplin.


20
Peka kepada perubahan/bahasa tubuh pelajar.  Jika pelajar hilang tumpuan, berikan ruang untuk “rehat 5 minit”. Guru boleh gunakan masa ini untuk memberi  soalan teka-teki , cerita teladan , senaman ringkas dll.


21
Beri taklimat yang jelas kepada pelajar sebelum sesuatu aktiviti dijalankan termasuk langkah keselamatan yang perlu dipatuhi.


22
Menggunakan bahan bantu belajar yang sesuai untuk membantu pelajar memahami isi pelajaran dengan mudah.


23
Berikan pelajar aktiviti dan latihan yang sesuai dengan peruntukan masa yang dimaklumkan.


24
Pantau pelajar melakukan aktiviti dan bukan duduk di meja guru sahaja.  Kawal kelas: jangan terlalu bising.


25
Menggunakan teknik menyoal yang sesuai


-pelbagai: mengikut tahap pencapaian pelajar. Gunakan juga soalan aras tinggi.


-tidak bertumpu kepada individu/kumpulan tertentu sahaja


-jelas dan mudah difahami.


-memberi masa yang sesuai untuk pelajar berfikir


-memberi komen yang sesuai dan membina untuk setiap jawapan pelajar.


26
Benarkan pelajar keluar atas urusan yang perlu.  Pelajar perlu meminta kebenaran dengan bertutur dalam bahasa Inggeris.  Pastikan pas keluar digunakan dalam tempoh masa yang dihadkan.


27
Pada hujung PdP rumuskan isi pengajaran selaras dengan objektif


28
Menilai/membuat refleksi sejauh mana objektif tercapai dan membuat catatan di dalam BRM


29
Beri latihan sebagai kerja rumah untuk tujuan pemulihan, pengukuhan dan pengayaan.


30
Memberitahu tajuk PdP akan datang dan meminta pelajar membuat rujukan, penyediaan bahan dan lain-lain yang berkaitan.


31
Pemeriksaan latihan dan tugasan pelajar


-pemeriksaan dilakukan secara berkala dan dibuat secara teliti.


-kesilapan pelajar ditunjukkan.


-ada skema pemarkahan.


-memberi ulasan membina.


-memberi penghargaan kepada hasil kerja yang baik.  Contoh: pamerkan di sudut matapelajaran dalam kelas.


-tandatangan latihan pelajar dan catat tarikh diperiksa.


-hantar buku latihan/tugasan pelajar untuk semakan pentadbir mengikut jadual yang ditetapkan.


-pastikan pelajar membuat pembetulan.


-minta penjaga menandatangani/menyemak buku anak mereka sekurang-kurangnya sekali setiap semester.


32
Sebelum meninggalkan kelas pastikan


-tiada pelajar yang sengaja keluar kelas semasa pertukaran guru


-papan tulis dibersihkan.


-tiada sampah di atas lantai.


33
Guru yang mengajar pada waktu akhir , sebelum balik pastikan


-kelas bersih


-tong sampah dikosongkan


-susunan kerusi meja teratur, kerusi di masukkan ke bawah meja.


-suis lampu dan kipas ditutup.


34
Semua pelajar berdiri:   membaca Surah Al ‘Asr  dan  doa, mengucap salam / terima kasih dan bersalaman dengan guru ( beratur meninggalkan kelas untuk balik atau ke bilik khas yang lain)


Disediakan oleh,
Normala binti Abu Bakar (SIP+ PPD Seremban)
Digunakan di SMK Dato’ Abdul Samad, Tanjung Ipoh (dengan sedikit pengubahsuaian)

No comments:

Post a Comment