Tuesday, May 22, 2018

ARKIB: Peningkatan Prestasi Akademik


PENINGKATAN PRESTASI AKADEMIK SEKOLAH.

Jika prestasi sekolah kekal dengan tiada peningkatan  yang  ketara satu post mortem keseluruhan dalam pengurusan kurikulum sekolah perlu di kaji semula.

Bil
Perkara/keterangan
Tindakan
1
Kurikulum Sekolah perlu di urus dengan betul dan ada standard yang perlu dicapai/garispanduan yang perlu diikuti.  Dasar Kurikulum Sekolah perlu diwujud dan disebar luaskan


2
Jadual waktu: jadual waktu yang sesuai asas yang baik untuk capai kecemerlangan akademik.



A)      Pastikan guru yang betul di agih mengajar kelas yang sesuai (PGB  perlu semak agihan)


B)      Jangan beri guru terlalu banyak subjek dengan pelbagai aras, ini akan mengurangkan fokus.


C)      Jika dapat jangan beri guru mengajar kelas yang jaraknya antara satu dengan lain sangat jauh


D)      Lihat jadual  guru biarlah seimbang dan PGB menandatangani jadual waktu mereka.


3
PdP:  maju atau mundurnya negara pada masa akan datang terletak kepada apa yang berlaku di dalam bilik darjah kita.  Pentadbir dan guru perlu beri fokus kpd aspek ini.



-pastikan PdP dijalankan mengikut  standard  yang kita kehendaki. (Rujuk Pengurusan Kelas Semasa PdP)


-Pentadbir lakukan Learning Walk yang kerap.


-buat pencerapan berjadual.


-Beri maklumbalas bagi setiap pencerapan/pemantauan.


-Jadikan PLC sebagai satu budaya guru meningkatkan kualiti.


4
Post mortem dan analisis data.



-Export data mentah keputusan peperiksaan dari sistem SAPS: nama dan  markah pelajar dari setiap kelas ke dalam excel.
-Dapatkan data keputusan setiap matapelajaran dan “sorting” markah dari yang tinggi ke rendah.  Senarai pelajar mengikut tov dan gred target boleh diagih kpd guru yang mengajar tingkatan/tahun tersebut. Contoh: Jika sekolah target 20 orang dapat A,  guru sudah tahu pelajar 20 teratas dalam senarai yg disorting tadi.
Dengan cara ini target sekolah akan selari dengan target guru. Guru dengan mudah dapat membuat data head count.


-Analisis peperiksaan akhir tahun dibuat perbandingan 3-5 tahun dan jadikan tahun dengan keputusan terbaik sebagai penanda aras. Subjek yang kritikal dapat dikenalpasti dan tindakan penambahbaikan perlu diambil.


-Analisis  pencapaian peperiksaan  boleh dipecah mengikut kelas dan meletakkan keputusan  perbandingan 3 -5 tahun.  Jika pencapaian jatuh, pentadbir akan dapat mengenalpasti kelas.


-Untuk tujuan post mortem sekiranya subjek itu lebih dari satu kertas minta guru membuat pecahan markah agar kertas mana yang kurang dikuasai pelajar dapat dikenalpasti.


-Jika ada subjek yang sangat kritikal buat dialog prestasi khas untuk subjek itu.


-Budayakan cikgu membuat analisis item agar kelemahan pelajar dapat dikesan dan cara mengatasi lebih berfokus.


-Data keputusan peperiksaan ini dedahkan kepada guru dalam mesyuarat dan maklumkan kepada pelajar kekuatan dan kelemahan mereka.  Nyatakan juga apa target sekolah.


-Data ini dipaparkan pada papan kenyataan sekolah atau bilik darjah.


5
Program Kelas Peperiksaan



-Tubuhkan AJK dan aturkan mesyuarat.


-Buat penilaian keberkesanan program/aktiviti dan kekalkan yang berimpak tinggi.


6
Program Kelas bukan peperiksaan & aktiviti sokongan



-Dedahkan pelajar dengan Kemahiran Belajar pada peringkat awal persekolahan. Tahap 2 untuk sek rendah dan tingkatan 1 untuk sek men


-Jika ada kelas Peralihan jadikan pencapaian Bahasa Melayu kelas tersebut antara fokus sekolah/panitia Bahasa  Melayu.


-Dalam setiap post mortem semua matapelajaran guru sudah mengenalpasti puncanya.  Jadi rancang PdP atau aktiviti untuk atasi masalah itu daripada peringkat awal sebelum mereka berada dalam kelas peperiksaan. Minta panitia membincangkannya dan ketua panitia melaporkan kepada pentadbiran hasil perbincangan.


-Gunakan aktiviti kokurikulum untuk memantapkan prestasi akademik. Lihat perancangan persatuan tersebut untuk sepanjang tahun.


-Sekolah perlu merancang aktiviti selepas peperiksaan akhir tahun untuk membantu pencapaian akademik pelajar seperti mengadakan  pertandingan teka silang kata, kuiz dll . (Tubuhkan AJK)


7
Peningkatan Motivasi pelajar: motivasi tinggi tidak dapat dibina melalui satu Ceramah motivasi sahaja.  Oleh itu motivasi perlu dibuat berterusan



-Minta guru memotivasi pelajar 1-2 minit  sebelum mulakan PdP dan sepanjang proses PdP berlaku.  Banyakkan memuji tingkah laku positif pelajar.


-Buat motivasi mingguan 10-20 minit  semasa perhimpunan pagi.


-PGB kerap turun ke kelas bertemu pelajar


-Pelajar menetapkan sasaran pencapaian dengan membuat aku janji secara bertulis.


-Kempen memperbanyakkan Kata-kata Hikmat  di dalam kelas dan persekitaran sekolah. Jika ada masalah kewangan gunakan kertas A4, laminate.


-Perhimpunan menjadi medan  menonjolkan pencapaian, kejayaan dan sikap-sikap positif.  Isu negatif  tidak diberi tumpuan/terus kepada target group.


-Bacaan Yaasin, tazkirah dan Solat Berjemaah  dijalankan untuk meningkatkan aspek kerohanian.


-Gambar  pelajar target  cemerlang di paparkan dalam bentuk banner atau bunting.  Boleh minta ibubapa membiayainya : letakkan gambar keluarga.


-Paparkan gambar atau senarai bekas pelajar yang berjaya ke sekolah berasrama penuh atau universiti.


-Pamerkan  profil  bekas pelajar sekolah yang berjaya dalam hidup dan kerjaya. Dapatkan bantuan PIBG atau Alumni.


-Target GPS peperiksaan awam sentiasa diingatkan dan diulang-ulang kepada guru dan pelajar.  Paparkan di tempat yang sesuai.  Jadikan mereka yakin GPS tersebut boleh dicapai dengan usaha.


-Maklumkan juga keputusan peperiksaan awam sekolah  sekitar agar warga sekolah dapat membuat perbandingan.  Jika boleh beritahu ranking sekolah kita  dalam daerah.


-Sentiasa pupuk cara berfikir, sikap dan tindakan yang perlu bagi  orang yang ingin berjaya dalam kalangan warga sekolah semasa perhimpunan rasmi.


8
Suasana Pembelajaran yang kondusif



-Pamerkan hasil kerja pelajar di dalam kelas dan tempat yang strategik di sekolah.


-Wujudkan perpustakaan mini di dalam kelas.  Guru atau pelajar boleh menyumbang atau meminjamkan bahan-bahan bacaan.


-Susun kedudukan meja pelajar secara kumpulan agar memberi  ruang kepada pelajar berkomunikasi, berkolaborasi sesuai dengan kehendak PdP Abad ke 21.


-Letakkan info di tempat strategik seperti pada papan kenyataan, dinding, laluan pejalan kaki, meja kantin, meja perpustakaan, wakaf dll. (Tugas membuat boleh diagih kepada kelab/persatuan semasa aktiviti kokurikulum)


-Gunakan maklumat  yang diletak dipersekitaran sekolah tadi dalam aktiviti kokurikulum seperti Treasure Hunt/Kuiz  untuk memastikan maklumat digunakan dan dibaca.


-Hiaslah kelas dengan hiasan yang sesuai .


-Indahkan persekitaran sekolah dengan landskap menarik : bunga, pokok dan tumbuhan herba.  Labelkan nama / nama saintifik


9
Pengiktirafan  dalam akademik.



-Beri pengiktirafan yang pelbagai kepada pelajar secara lebih kerap.  Bukan menunggu Hari Kualiti pada hujung tahun sahaja.


-Contoh: pengiktirafan kepada pelajar yang menunjukkan kemajuan yang baik / mencapai target/lulus semua mata pelajaran: bukan tertumpu kepada yang mendapat kedudukan 1 hingga 3 sahaja.


-Paparkan senarai pelajar/gambar yang berjaya diberi pengiktirafan ini pada papan kenyataan khas di sekolah atau dalam bilik darjah.


-Letak senarai pelajar di dalam kelas dan catatkan bintang yang mereka perolehi kerana kecemerlangannya.  (Boleh juga letak senarai pelajar berdasarkan star rating dalam coco-star)



Di sediakan oleh

Normala binti Abu Bakar
Pegawai SiPartner+ PPD Seremban

Atas permintaan rakan PGB: meminta saya kongsikan apa yang saya pernah lakukan semasa menjadi Pengetua. 


No comments:

Post a Comment