Tuesday, May 22, 2018

SKPMg2: Contoh Eviden Standard 3.2


Standard 3.2 Pengurusan Kokurikulum


ASPEK 3.2.1: KETETAPAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM
KRITERIA KRITIKAL:
Ketetapandibuatuntuk memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan kokurikulum

BIL.
STANDARD KUALITI
TINDAKAN UNTUK MENCAPAI STANDARD
3.2.1.1
Pelaksanaan kokurikulumdiurussecara sistematik.
Membuat, mendokumen, menyebar luas dan menyemak semula ketetapan serta membuat tindakan susulan dengan mekanisme yang sesuai, secara menyeluruh, jelas, mengambil kira keperluan sekolah dan mematuhi arahan yang berkuat kuasa.
Tahap Tindakan
Tahap Kualiti
4
Mengurus pelaksanaan kokurikulum dengan:
    i.        membuat ketetapan
   ii.       mendokumenkan ketetapan
 iii.       menyebarluaskan ketetapan
 iv.        menyemak semula ketetapan
   v.        membuat tindakan susulan/ penambahbaikan.

4
Tindakan dilaksanakan:
   i.      secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
  ii.      dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
iii.      secara jelas/spesifik
iv.      dengan mekanisme yang sesuai.


TINDAKAN
KUALITI
EVIDENS PELAKSANAAN/PUNCA KUASA
RUJUKAN
i.
Membuat ketetapan

secara menyeluruh meliputi semua perkara
-senarai kelab/persatuan, badan unifom dan sukan/permainan  yang didaftar di sekolah.
-agihan tugas guru
-senarai/bilangan ahli: baru dan sedia ada.
-penetapan hari dan masa perjumpaan
-penetapan pengiktirafan dan penghargaan untuk
-Buku Panduan Pengurusan Sekolah tahun.....
-Buku Panduan Pengurusan Kokurikulum Sekolah Untuk Guru tahun......
-Takwim Kokurikulum Sekolah tahun....
-Minit Mesyuarat Induk Kokurikulum Bil...bertarikh......
-Minit Mesyuarat Agung Semua Unit Kokurikulum tahun......
-Fail Penyelaras Kelab & Persatuan/Unit Berunifom/Sukan dan Permainan tahun.....
-Dokumen Perancangan Strategik/Taktikal/Operasi ......tahun .....
-Takwim Pelaksanaan Aktiviti Setiap Bidang Kokurikulum tahun......
·         Buku Panduan Pengurusan Kokurikulum Sekolah Menengah & Rendah KPM
·         Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja Penolong Kanan Kokurikulum KPM
·         Fail Meja PK Kokurikulum PPD
·         Piawai Prosedur Operasi Pengelolaan Aktiviti kokurikulum
·         Akta Pendidikan 1996
·         SPI Bil 1/1989 : Penyertaan Pelajar Dalam Kegiatan Sukan di Sekolah
·         SPI Bil 24/1998: Penglibatan Guru & Murid Dalam Aktiviti Pasukan Pakaian Seragam Anjuran Agensi Kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan
·         Peraturan-peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998
·         SPI Bil 4/1995: Pelaksanaan Kadet Remaja Sekolah
·         SPI Bil 7/1999: Penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah di Sekolah Menengah
·         SPI Bil 9/2000: Panduan Keselamatan Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam Dan Di luar kawasan Sekolah
·         Surat Menyurat Arahan KPM/JPN/PPD
·         Profil guru
dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
-Minit Mesyuarat Pengurusan Sekolah Bil...bertarikh.......
-Dokumen Analisis Keahlian Kokurikulum tahun.......
-Dokumen Analisis Tugasan Guru tahun.....
-Takwim Pelaksanaan Aktiviti Kokurikulum tahun.....
-Laporan Cross Unit (Meningkatkan Kehadiran/Pencapaian PAJSK) tahun.....
-Borang Maklum Balas Aktiviti Mingguan Kokurikulum tahun......
-Laporan Aktiviti Tahunan Setiap Unit Kokurikulum
-Borang Pemantauan Aktiviti Kokurikulum Oleh Pentadbir
-Laporan Hasil Pemantauan Kegiatan Kokurikulum tahun .....
secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai.
ii.
mendokumenkan ketetapan

secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
-Rekod Pendaftaran Keahlian tahun....
-Surat Penubuhan Kelab Persatuan/Unit Beruniform/Sukan Permainan tahun.....
-Sijil Pencapaian Kokurikulum tahun....
-Fail Induk Kokurikulum tahun....
-Surat Pelantikan Dan Penurunan Kuasa Sebagai AJK Kokurikulum Kepada Guru Penasihat tahun.....
-Surat Penurunan Kuasa Sebagai AJK Unit Beruniform/ Kelab/Persatuan/ Sukan permainan Kepada Guru/Murid tahun....
dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
-Buku Panduan Pengurusan Kokurikulum Sekolah tahun......
-Digital (VLE 1BestariNet)
secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai.
iii.
menyebarluaskan ketetapan
.

secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
-Notis Board Informasi Terkini
-Surat Makluman Aktiviti Kokurikulum (no rujukan dan tarikh)
-Minit Mesyuarat Kokurikulum Bil...../tahun....
-Minit Mesyuarat PIBG bil... tahun....
-WhatsApp Group Guru
-Senarai Semak Bukti Penerimaan Dokumen..........................tahun ......
dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 

secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai.
iv.
menyemak semula ketetapan

secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
-Minit Mesyuarat Kokurikulum Sekolah bil...tahun.....
-Minit Mesyuarat PIBG bil.......tahun.....
(yang membincangkan dan membuat penambahbaikan ketetapan)


dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai.
v.
membuat tindakan susulan/ penambahbaikan
secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
-Maklumbalas Minit Mesyuarat......bil..../tahun......

dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
secara jelas/spesifik

3.2.2.1 KELAB DAN PERSATUAN/BADAN BERUNIFOM/SUKAN DAN PERMAINAN DI URUS SECARA SISTEMATIK DAN TERANCANG
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Merancang aktiviti berteraskan ilmu, kemahiran dan kreativiti/inovasi
-Mematuhi ketetapan/arahan/ kurikulum kelab/persatuan/Badan Berunifom/Sukan dan Permaian
-Dokumen Perancangan Taktikal dan Operational ……………..tahun…..
-Takwim………./OPPM tahun…….

ii.Melaksanakan aktiviti
-Mengikut keperluan/kesesuaian/keupayaan
-Minit Mesyuarat Agung ………tahun….
-Laporan Aktiviti Mingguan tahun….

iii.Merekod data dan maklumat
-Secara menyeluruh/kemaskini/
tepat dan betul
-Dokumen Senarai Ahli
-Analisis Data Keahlian
-Rekod Kehadiran
-Rekod Penglibatan Pelajar dalam aktiviti.
-Rekod Pencapaian Pelajar dalam Pertandingan

iv.Menganalisis data dan maklumat
-Secara berterusan dan berkala
-melaporkan pencapaian pelajar.
-mengenalpasti kekuatan/kelemahan.
-merancang intervensi
-Dokumen Analisis Kehadiran ……tahun …..
-Dokumen Analisis Gred Purata Pencapaian Pelajar dalam Kelab/Persatuan/Badan Berunifom/Sukan dan Permainan tahun……
-Senarai Pelajar Tidak mencapai KPI (GPS)tahun…
-Minit Mesyuarat Kokurikulm bil…bertarikh…..(membincangkan intervensi untuk pelajar yang tidak capai KPI)

v.Mengambil tindaksusul
-Melakukan intervensi
-Laporan Intervensi……….
-Maklumbalas Minit Mesyuarat Kokurikulm bil..bertarikh…..

3.2.5.1 PROGRAM KECEMERLANGAN KOKURIKULUM DIURUS SECARA PROFESIONAL DAN TERANCANG
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Merancang latihan peningkatan kemahiran
-Mengikut keperluan/kesesuaian
-Dokumen Perancangan Taktikal dan Operational tahun ……
-Kertas Kerja Program Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun …..

ii.Melaksana latihan peningkatan kemahiran
-Secara menyeluruh sekurang-kurangnya 1 unit kelab/persatuan, 1 unit Badan Beruniform dan 1 unit Sukan dan Permainan
--Laporan Program Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…….

iii.Merancang program pemantapan
-Secara berterusan/berjadual/
sepanjang tahun
-Dokumen Perancangan Taktikal dan Operational ……………..tahun…..
-Kertas Kerja Program Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…..
*Jika eviden yang sama tidak perlu dinyatakan 2 kali.
iv.Melaksana program pemantapan.
-Secara kreatif /inovatif
-Laporan Program Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…..
3.2.6.1 PENGURUSAN SUKAN UNTUK SEMUA
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i. Merancang Merentas Desa
-Mematuhi ketetapan kokurikulum/arahan berkuatkuasa
-Melibatkan semua pelajar
-Mengikut keperluan/kesesuaian
-Secara kreatif/inovatif
-Takwim Unit Sukan/OPPM/ Perancangan Taktikal dan Operational tahun…..
-Kertas Kerja Kejohana Merentas Desa tahun…
-Kertas Kerja Kejohanan Olahraga dan Sukantara tahun……
-Kertas kerja Pertandingan………tahun…..

ii.Merancang sukan tara
iii.Merancang kejohanan olahraga
iv.Merancang pertandingan antara tingkatan/kelas/rumah/dorm.kelab sukan
v,Melaksanakan Merentas desa
-Buku Program dan Laporan Kejohanan Merentas Desa tahun……
-Buku Program dan Laporan Kejohanan Olahraga dan Sukantara tahun……..
-Buku Program dan Laporan Pertandingan……… antara …………….tahun…..
vi.Melaksana sukan tara
vii.Melaksana kejohanan olahraga
viii.Melaksana pertandingan antara tingkatan/kelas/rumah/dorm.kelab sukan
3.2.7.1 PENTAKSIRAN KOKURIKULUM DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK DAN TERANCANG
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Merancang pentaksiran
-Mengikut ketetapan/prosedur/ arahan yang berkuat kuasa
-Takwim Pentaksiran Kokurikulum/Takwim Kurikulum tahun…..
-Carta alir /carta gantt proses pentaksiran tahun…..

ii.Melaksanakan pentaksiran
-Mengikut keperluan/kesesuaian
-Instumen/Borang Pentaksiran

iii.Menganalisis data dan maklumat
-secara menyeluruh meliputi semua murid
-melaporkan pencapaian.
-mengenalpasti kekuatan/kelemahan
-merancang intervensi
-Dokumen Analisis Pentaksiran tahun…..
-Minit Mesyuarat Kokurikulum Bil…bertarikh….. (mengenalpasti pelajar yang perlu intervensi )

iv.Mengambil tindaksusul
-Secara berterusan/berkala
-melaksanakan intervensi
-Laporan Intervensi
-Maklumbalas Minit Mesyuarat Kokurikulum bil….bertarikh…..


2 comments: