Standard 3.2 Pengurusan Kokurikulum
ASPEK 3.2.1: KETETAPAN
PELAKSANAAN KOKURIKULUM
|
KRITERIA KRITIKAL:
Ketetapandibuatuntuk memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan
kokurikulum
|
BIL.
|
STANDARD KUALITI
|
TINDAKAN UNTUK MENCAPAI STANDARD
|
|
3.2.1.1
|
Pelaksanaan kokurikulumdiurussecara
sistematik.
|
Membuat, mendokumen,
menyebar luas dan menyemak semula ketetapan serta membuat tindakan susulan
dengan mekanisme yang sesuai, secara menyeluruh, jelas, mengambil kira
keperluan sekolah dan mematuhi arahan yang berkuat kuasa.
|
|
Tahap Tindakan
|
Tahap Kualiti
|
||
4
|
Mengurus pelaksanaan kokurikulum dengan:
i.
membuat ketetapan
ii.
mendokumenkan ketetapan
iii.
menyebarluaskan ketetapan
iv.
menyemak semula ketetapan
v.
membuat tindakan susulan/ penambahbaikan.
|
4
|
Tindakan dilaksanakan:
i.
secara menyeluruh meliputi semua perkara (pendaftaran/penubuhan,
keahlian, hari dan masa perjumpaan, pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
ii.
dengan mengambil kira keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang
berkuat kuasa
iii.
secara jelas/spesifik
iv.
dengan mekanisme yang sesuai.
|
|
TINDAKAN
|
KUALITI
|
EVIDENS
PELAKSANAAN/PUNCA KUASA
|
RUJUKAN
|
i.
|
Membuat ketetapan
|
secara menyeluruh meliputi
semua perkara
-senarai kelab/persatuan, badan unifom dan sukan/permainan yang didaftar di sekolah.
-agihan tugas guru
-senarai/bilangan ahli: baru dan sedia ada.
-penetapan hari dan masa perjumpaan
-penetapan pengiktirafan dan penghargaan untuk
|
-Buku Panduan Pengurusan
Sekolah tahun.....
-Buku Panduan Pengurusan
Kokurikulum Sekolah Untuk Guru tahun......
-Takwim Kokurikulum Sekolah
tahun....
-Minit Mesyuarat Induk
Kokurikulum Bil...bertarikh......
-Minit Mesyuarat Agung Semua
Unit Kokurikulum tahun......
-Fail Penyelaras Kelab & Persatuan/Unit
Berunifom/Sukan dan Permainan tahun.....
-Dokumen Perancangan
Strategik/Taktikal/Operasi ......tahun .....
-Takwim Pelaksanaan Aktiviti
Setiap Bidang Kokurikulum tahun......
|
·
Buku Panduan Pengurusan Kokurikulum Sekolah Menengah & Rendah KPM
·
Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja Penolong Kanan Kokurikulum KPM
·
Fail Meja PK Kokurikulum PPD
·
Piawai Prosedur Operasi Pengelolaan Aktiviti kokurikulum
·
Akta Pendidikan 1996
·
SPI Bil 1/1989 : Penyertaan Pelajar Dalam Kegiatan Sukan di Sekolah
·
SPI Bil 24/1998: Penglibatan Guru & Murid Dalam Aktiviti Pasukan
Pakaian Seragam Anjuran Agensi Kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan
·
Peraturan-peraturan Pendidikan (Persatuan Sekolah) 1998
·
SPI Bil 4/1995: Pelaksanaan Kadet Remaja Sekolah
·
SPI Bil 7/1999: Penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah di Sekolah Menengah
·
SPI Bil 9/2000: Panduan Keselamatan Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan
Jasmani Dan Kesihatan Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam Dan Di
luar kawasan Sekolah
·
Surat Menyurat Arahan KPM/JPN/PPD
·
Profil guru
|
dengan mengambil kira
keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
-Minit Mesyuarat Pengurusan
Sekolah Bil...bertarikh.......
-Dokumen Analisis Keahlian
Kokurikulum tahun.......
-Dokumen Analisis Tugasan
Guru tahun.....
-Takwim Pelaksanaan Aktiviti
Kokurikulum tahun.....
-Laporan Cross Unit (Meningkatkan Kehadiran/Pencapaian PAJSK) tahun.....
-Borang Maklum Balas Aktiviti
Mingguan Kokurikulum tahun......
-Laporan Aktiviti Tahunan
Setiap Unit Kokurikulum
-Borang Pemantauan Aktiviti
Kokurikulum Oleh Pentadbir
-Laporan Hasil Pemantauan
Kegiatan Kokurikulum tahun .....
|
|||
secara jelas/spesifik
|
||||
dengan mekanisme yang sesuai.
|
||||
ii.
|
mendokumenkan ketetapan
|
secara menyeluruh meliputi
semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan,
pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
|
-Rekod Pendaftaran Keahlian
tahun....
-Surat Penubuhan Kelab
Persatuan/Unit Beruniform/Sukan Permainan tahun.....
-Sijil Pencapaian Kokurikulum
tahun....
-Fail Induk Kokurikulum tahun....
-Surat Pelantikan Dan
Penurunan Kuasa Sebagai AJK Kokurikulum Kepada Guru Penasihat tahun.....
-Surat Penurunan Kuasa
Sebagai AJK Unit Beruniform/ Kelab/Persatuan/ Sukan permainan Kepada
Guru/Murid tahun....
|
|
dengan mengambil kira
keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
-Buku Panduan Pengurusan
Kokurikulum Sekolah tahun......
-Digital (VLE 1BestariNet)
|
|||
secara jelas/spesifik
|
||||
dengan mekanisme yang sesuai.
|
||||
iii.
|
menyebarluaskan ketetapan
.
|
secara menyeluruh meliputi
semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan,
pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
|
-Notis Board Informasi
Terkini
-Surat Makluman Aktiviti
Kokurikulum (no rujukan dan tarikh)
-Minit Mesyuarat Kokurikulum
Bil...../tahun....
-Minit Mesyuarat PIBG bil...
tahun....
-WhatsApp Group Guru
-Senarai Semak Bukti
Penerimaan Dokumen..........................tahun ......
|
|
dengan mengambil kira
keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
|
|||
secara jelas/spesifik
|
||||
dengan mekanisme yang sesuai.
|
||||
iv.
|
menyemak semula ketetapan
|
secara menyeluruh meliputi
semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan,
pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
|
-Minit Mesyuarat Kokurikulum
Sekolah bil...tahun.....
-Minit Mesyuarat PIBG
bil.......tahun.....
(yang membincangkan dan
membuat penambahbaikan ketetapan)
|
|
dengan mengambil kira
keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
||||
secara jelas/spesifik
|
||||
dengan mekanisme yang sesuai.
|
||||
v.
|
membuat tindakan susulan/ penambahbaikan
|
secara menyeluruh meliputi
semua perkara (pendaftaran/penubuhan, keahlian, hari dan masa perjumpaan,
pengiktirafan dan penghargaan)/semua guru
|
-Maklumbalas Minit
Mesyuarat......bil..../tahun......
|
|
dengan mengambil kira
keperluan/kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
||||
secara jelas/spesifik
|
3.2.2.1 KELAB DAN PERSATUAN/BADAN BERUNIFOM/SUKAN DAN
PERMAINAN DI URUS SECARA SISTEMATIK DAN TERANCANG
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Merancang aktiviti berteraskan ilmu, kemahiran dan
kreativiti/inovasi
|
-Mematuhi ketetapan/arahan/ kurikulum kelab/persatuan/Badan
Berunifom/Sukan dan Permaian
|
-Dokumen Perancangan Taktikal
dan Operational ……………..tahun…..
-Takwim………./OPPM tahun…….
|
|
ii.Melaksanakan
aktiviti
|
-Mengikut
keperluan/kesesuaian/keupayaan
|
-Minit Mesyuarat Agung ………tahun….
-Laporan Aktiviti Mingguan tahun….
|
|
iii.Merekod data dan
maklumat
|
-Secara menyeluruh/kemaskini/
tepat dan betul
|
-Dokumen
Senarai Ahli
-Analisis Data Keahlian
-Rekod Kehadiran
-Rekod Penglibatan Pelajar dalam
aktiviti.
-Rekod Pencapaian Pelajar dalam
Pertandingan
|
|
iv.Menganalisis data
dan maklumat
|
-Secara berterusan dan berkala
-melaporkan pencapaian pelajar.
-mengenalpasti
kekuatan/kelemahan.
-merancang intervensi
|
-Dokumen Analisis Kehadiran
……tahun …..
-Dokumen Analisis Gred Purata
Pencapaian Pelajar dalam Kelab/Persatuan/Badan Berunifom/Sukan dan Permainan
tahun……
-Senarai Pelajar Tidak mencapai
KPI (GPS)tahun…
-Minit Mesyuarat Kokurikulm
bil…bertarikh…..(membincangkan intervensi untuk pelajar yang tidak capai KPI)
|
|
v.Mengambil
tindaksusul
|
-Melakukan intervensi
|
-Laporan Intervensi……….
-Maklumbalas Minit Mesyuarat Kokurikulm bil..bertarikh…..
|
|
3.2.5.1 PROGRAM KECEMERLANGAN KOKURIKULUM DIURUS SECARA
PROFESIONAL DAN TERANCANG
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Merancang latihan peningkatan kemahiran
|
-Mengikut keperluan/kesesuaian
|
-Dokumen Perancangan Taktikal
dan Operational tahun ……
-Kertas Kerja Program
Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun …..
|
|
ii.Melaksana latihan peningkatan kemahiran
|
-Secara menyeluruh sekurang-kurangnya 1 unit
kelab/persatuan, 1 unit Badan Beruniform dan 1 unit Sukan dan Permainan
|
--Laporan Program Kecemerlangan
Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…….
|
|
iii.Merancang program pemantapan
|
-Secara berterusan/berjadual/
sepanjang tahun
|
-Dokumen Perancangan Taktikal
dan Operational ……………..tahun…..
-Kertas Kerja Program
Kecemerlangan Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…..
|
*Jika eviden yang sama tidak perlu dinyatakan 2 kali.
|
iv.Melaksana program pemantapan.
|
-Secara kreatif /inovatif
|
-Laporan Program Kecemerlangan
Kelab/Sukan/Badan Berunifom……..tahun…..
|
|
3.2.6.1 PENGURUSAN
SUKAN UNTUK SEMUA
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i. Merancang Merentas Desa
|
-Mematuhi ketetapan
kokurikulum/arahan berkuatkuasa
-Melibatkan semua pelajar
-Mengikut keperluan/kesesuaian
-Secara kreatif/inovatif
|
-Takwim Unit Sukan/OPPM/ Perancangan
Taktikal dan Operational tahun…..
-Kertas Kerja Kejohana Merentas
Desa tahun…
-Kertas Kerja Kejohanan Olahraga
dan Sukantara tahun……
-Kertas kerja
Pertandingan………tahun…..
|
|
ii.Merancang sukan tara
|
|||
iii.Merancang kejohanan olahraga
|
|||
iv.Merancang
pertandingan antara tingkatan/kelas/rumah/dorm.kelab sukan
|
|||
v,Melaksanakan Merentas desa
|
-Buku Program dan Laporan
Kejohanan Merentas Desa tahun……
-Buku Program dan Laporan
Kejohanan Olahraga dan Sukantara tahun……..
-Buku Program dan Laporan
Pertandingan……… antara …………….tahun…..
|
||
vi.Melaksana sukan tara
|
|||
vii.Melaksana kejohanan olahraga
|
|||
viii.Melaksana pertandingan antara
tingkatan/kelas/rumah/dorm.kelab sukan
|
|||
3.2.7.1 PENTAKSIRAN KOKURIKULUM DILAKSANAKAN SECARA
SISTEMATIK DAN TERANCANG
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Merancang
pentaksiran
|
-Mengikut
ketetapan/prosedur/ arahan yang berkuat kuasa
|
-Takwim Pentaksiran
Kokurikulum/Takwim Kurikulum tahun…..
-Carta alir /carta gantt proses
pentaksiran tahun…..
|
|
ii.Melaksanakan pentaksiran
|
-Mengikut
keperluan/kesesuaian
|
-Instumen/Borang Pentaksiran
|
|
iii.Menganalisis data dan maklumat
|
-secara
menyeluruh meliputi semua murid
-melaporkan pencapaian.
-mengenalpasti
kekuatan/kelemahan
-merancang intervensi
|
-Dokumen Analisis Pentaksiran
tahun…..
-Minit Mesyuarat Kokurikulum
Bil…bertarikh….. (mengenalpasti pelajar yang perlu intervensi )
|
|
iv.Mengambil tindaksusul
|
-Secara berterusan/berkala
-melaksanakan intervensi
|
-Laporan Intervensi
-Maklumbalas Minit Mesyuarat
Kokurikulum bil….bertarikh…..
|
|
perkongsian baik.tq
ReplyDeletetq atas perkongsian.
ReplyDelete