PENGURUSAN
KURIKULUM DAN CADANGAN EVIDEN STANDARD 3.1
STANDARD 3.1
|
PENGURUSAN KURIKULUM
|
||
ASPEK 3.1.1
|
KETETAPAN PELAKSANAAN KURIKULUM
|
||
3.1.1.1
|
Tahap Tindakan
|
Tahap kualiti
|
Cadangan Eviden dan cara penulisan eviden
|
Pelaksanaan
kurikulum
diurus secara
sistematik dan
terancang
|
i)Membuat ketetapan
|
Menyeluruh:
|
|
-Penubuhan panitia:
*melantik Ketua Panitia
*menetapkan kekerapan mesyuarat panitia
|
Buku Pengurusan Sekolah /Minit Mesyuarat Kurikulum Bil
1/2018 bertarikh………..
|
||
ii) Mendokumenkan
ketetapan
|
-peruntukan kewangan:
*memaklumkan amaun peruntukan PCG matapelajaran/ bukan mata
pelajaran.
*mengingatkan prosedur kewangan yang perlu dipatuhi
*meminta panitia membuat perancangan perbelanjaan sepanjang tahun
|
Minit Mesyuarat Kewangan/Kurikulum Bil …./2018 bertarikh……..
|
|
-pentaksiran: membuat
ketetapan berkaitan
*surat pelantikan pentaksir
*kaedah pentaksiran.
*kaedah pemantauan.
*kaedah perekodkan.
*kaedah pelaporan/analisis
*kekerapan post mortem
*tarikh perjumpaan 3 penjuru
*Takwim pentaksiran
|
Minit Mesyuarat Kurikulum Bil 1/2018 bertarikh……..
|
||
-latihan/tugasan: meminta
panitia membuat ketetapan.
*minima latihan/tugasan
*kaedah penandaan
*kekerapan penandaan
*kaedah pemantauan penandaan
*kekerapan pemantauan pentadbir
*kekerapan semakan latihan oleh ibu bapa
*Takwim semakan latihan/ Jadual agihan pemantauan
|
|||
-sumber pendidikan:
*memaklumkan sumber pendidikan yang ada.
*memaklumkan jumlah peruntukan pusat sumber
*berbincang agihan peruntukan.
*meminta panitia membuat cadangan sumber pendidikan yang baru untuk
perolehan.
|
|||
-jadual waktu:
membincangkan
*AJK jadual waktu dan tugas
*membuat cadangan agihan mata pelajaran.
*membuat time line penyediaan jadual
|
Minit Mesyuarat JK Jadualwaktu Bil …../2018 bertarikh……..
|
||
iii) Menyebarluar
|
keperluan/kesesuaian
|
Senarai semak bukti penerimaan minit mesyuarat/Buku pengurusan/Jadual
waktu………
|
|
iv) Menyemak semula
|
Patuhi arahan
|
**Jika ketetapan yang telah diputuskan dalam mesyuarat 1
disemak/diubah, sila nyatakan butiran mesyuaratnya.
|
|
Jelas/spesifik
|
|||
ASPEK 3.1.2
|
PENGURUSAN MATA PELAJARAN
|
||
3.1.2.1
|
i) Dokumen kurikulm
|
Ikut arahan: menyenaraikan
dokumen kurikulum yang perlu ada dalam simpanan /fail panitia
-membuat agihan tugas penyediaan dokumen kurikulum
-menetapkan tarikh akhir dokumen disediakan dan difaikan.
|
DSK Matapelajaran …….tahun 1 hingga 3 dan DSKP Matapelajaran …….tahun
4 hingga 6 /ting…… dan Huraian Sukatan Tingkatan 2 hingga 5
|
Pelaksanaan
Mata pelajaran
diurus secara
sistematik dan
terancang
|
ii)Menyelaras RPT & RPH
|
Berdasar keperluan
-membuat ketetapan
*format RPT dan RPH yang akan digunakan.
*agihan tugas penyediaan RPT
|
Minit Mesyuarat Panitia ………Bil…..
|
iii)Menyelaras pentaksiran
|
Semua tahap/murid: panitia
membuat ketetapan
*nama pentaksir untuk dibuat surat pelantikan
*kaedah pentaksiran.
*kaedah pemantauan.
*kaedah perekodkan.
*kaedah pelaporan/analisis
*kekerapan post mortem
*tarikh perjumpaan 3 penjuru
*Takwim pentaksiran
|
Takwim Panitia ………..Tahun 2018 / OPPM
Panitia………. tahun 2018
|
|
iv)Menyelaras tugas murid
|
-latihan/tugasan: meminta
panitia membuat ketetapan.
*minima latihan/tugasan
*kaedah penandaan
*kekerapan penandaan
*kaedah pemantauan penandaan
*kekerapan pemantauan pentadbir
*kekerapan semakan latihan oleh ibu bapa
*Takwim semakan latihan/ Jadual agihan pemantauan
|
Minit Mesyuarat Panitia….. Bil……/2018
|
|
v)menganalisis data pentaksiran
|
-membentangkan analisis pentaksiran dalam mesyuarat panitia
-mengenalpasti kekuatan dan kelemahan.
-membincangkan intervensi
|
Minit Mesyuarat Panitia ….Bil…..atau Catatan Dialog Prestasi
Panitia…….bil…..
Buku Analisis Peperiksaan………/ Buku Analisis PBS
|
|
vi) ambil tindak susulan
|
-menjalankan intervensi
|
Minit Mesyuarat Post Mortem
Panitia ………Untuk Peperiksaan……..
Maklumbalas Minit Mesyuarat…….
Pelaporan Intervensi……
|
|
3.1.2.2
|
i)Merancang program
|
Berfokus kpd keperluan:
membincangkan keperluan kursus bagi semua ahli panitia.
|
Borang kajian Keperluan Kursus Tahun 2018 / Minit
mesyuarat……../Kertas kerja program…………
|
Program
Peningkatan
Kualiti guru
|
ii)Melaksanakan
|
Perkembangan semasa:
kursus atau CPD sesuai dengan keperluan semasa.
|
Laporan Program……. / Laporan SPL KPM / Senarai Kehadiran Program…..
|
iii)Menilai keberkesanan
|
Berterusan/berkala:
merancang
*agihan tugas
*sekurang-kurangnya 4 program setahun @ mengikut ketetapan sekolah.
*takwim panitia.
*kaedah penilaian keberkesanan program
|
Borang Kajian Keberkesanan program… / Laporan Post Mortem Program…..
|
|
iv)Ambil tindak susul
|
-Melapor keberkesanan program
-Melaksanakan intervensi
|
Takwim Panitia …….Tahun 2018 / OPPM Panitia ……Tahun 2018
Maklumbalas minit mesyuarat panitia…..bil…..
|
|
3.1.2.3
|
i)Merancang program
|
Berfokus isu:
-membincangkan isu pembelajaran murid setiap tahun/tingkatan
-merancang program peningkatan ilmu dan kemahiran berdasarkan isu
|
Minit Mesyuarat Panitia……/ Takwim Panitia……. Tahun 2018/ OPPM
Panitia…… tahun 2018
|
Program
Peningkatan
Pencapaian
Murid
|
ii)Melaksanakan
|
Ambil kira potensi
-membincangkan potensi murid setiap tahun/tingkatan
-merancang program peningkatan ilmu dan kemahiran berdasarkan potensi
|
Laporan Program….. / Senarai
Kehadiran Murid (Program)…..
|
iii)Menilai keberkesanan
|
Menyeluruh
-membincangkan kaedah penilaian program
-melaporkan keberkesanan program.
-merancang tindakan pembetulan dan intervensi
|
Borang Kajian Keberkesanan program… / Laporan Post Mortem Program…..
|
|
iv)Ambil tindak susul
|
Berterusan/berkala
-Menyediakan takwim panitia
-Melaksanakan tindakan pembetulan/intervensi
|
-Laporan intervensi
-Maklum balas Minit Mesyuarat Panitia….bil…
|
|
3.1.2.4
|
i)Merancang perbelanjaan
|
Ikut prosedur
-memaklumkan jumlah wang PCG mata pelajaran
-merancang perbelanjaan ikut keperluan /keutamaan
-mengingatkan ahli tentang prosedur kewangan.
|
Dokumen anggaran perbelanjaan panitia tahun 2018/ Minit Mesyuarat Panitia…..Bil…../2018
|
Bantuan PCG
|
ii)Melaksanakan
|
Ikut keperluan
-membuat pembelian ikut prosedur kewangan.
-memfailkan Salinan dokumen.
|
Salinan nota minta/ Salinan Pesanan Tempatan /Salinan invoice
|
iii)Manfaatkan sumber pendidik
|
Menyeluruh/optimum
-merekodkan penggunaan sumber pendidikan.
-melaporkan penggunaan sumber pendidikan dalam mesyuarat
|
Buku Log Penggunaan Pusat Sumber / Buku Log Penggunaan BBM
|
|
iv)Rekod terima dan guna
|
Berterusan/berkala
|
Dokumen KEW-PA/ Buku rekod penggunaan
|
|
ASPEK 3.1.3
|
MENGURUS MASA INSTRUKSIONAL
|
||
3.1.3.1
|
i)Menyediakan jadual waktu
|
Mengikut arahan: agihan yang
telah diluluskan
-mencetak jadual waktu
-membuat semakan dan pengesahan jadual waktu
|
Fail Jadual waktu : Jadual waktu induk, jadual waktu semua kelas,
jadual
|
Masa PdP diurus
|
ii)Melaksana PdP
|
Mengikut ketetapan:
-agihan jadual waktu.
-semakan buku rekod pengajar (BRM)
-jadual pemantauan
|
Waktu Guru (disah dan ditandatangan oleh PGB), Jadual Guru Ganti.
Dokumen Semakan BRM
|
Sistematik dan
|
iii)Menyusun semula J/Waktu
|
Mengikut keperluan
-ketetapan dari mesyuarat pengurusan/mesyuarat kurikulum
|
Minit Mesyuarat Pengurusan/ Kurikulum/ JK Jadual Waktu bil………
|
terancang
|
iv)Menyelaras program sekolah
|
-Keputusan mesyuarat pengurusan/ mesyuarat kurikulum tentang MMI
|
Minit Mesyuarat Pengurusan/ Kurikulum/ JK Jadual Waktu bil………
Fail Jadual Guru Ganti: Borang Jadual Guru Ganti
|
Takwim Sekolah tahun 2018 / OPPM setiap unit
|
|||
ASPEK 3.1.4
|
MENGURUS PENILAIAN MURID
|
||
3.1.4.1
|
i) Merancang
|
Ikut ketetapan
-AJK dan agihan tugas
-tarikh
-kekerapan
-kekerapan membuat analisis dan melaporkan
|
Takwim Peperiksaan dan Pentaksiran tahun… / Minit Mesyuarat……….
|
Peperiksaan dan
Pentaksiran
Diurus
|
ii) Menyelaras
|
Ikut keperluan
-membuat jadual peperiksaan/pentaksiran
-membuat jadual pengawasan
-membuat ketetapan peraturan yang perlu dipatuhi.
|
Jadual Peperiksaan dan Pentaksiran tahun……
Buku panduan pengurusan peperiksaan/pentaksiran sekolah
Jadual Agihan Penggubal Soalan……
|
iii) Melaksana
|
Menyeluruh
-melibatkan semua mata pelajaran dan murid
|
Borang refleksi Pentaksiran Sekolah (rekod transit)
Semua Jadual Pengawasan Peperiksaan dan Pentaksiran…..
Rekod penerimaan soalan /Rekod pemulangan skrip jawapan
|
|
iv) Menganalisis data
|
Berterusan/berkala
-mengenalpasti kekuatan dan kelemahan
-membincangkan intervensi
|
Buku Analisis Keputusan Peperiksaan: Ujian 1, Peperiksaan Pertengahan
Tahun, Percubaan…….., Peperiksaan
Akhir Tahun
Buku Analisis Pentaksiran……..
|
|
v) Tindak susul/intervensi
|
-Menjalankan intervensi
|
Minit Mesyuarat Kurikulum bil…bertarikh……/ catatan dialog prestasi
bil….bertarikh………./ Mesyuarat Post Mortem …..
|
No comments:
Post a Comment