Tuesday, May 22, 2018

SKPMg2: Contoh Eviden Standard 3.3


Standard 3.3 Pengurusan Hal Ehwal Murid
ASPEK 3.3.1: KETETAPAN PELAKSANAAN HAL EHWAL MURID
KRITERIA KRITIKAL:
Ketetapan dibuat bagi memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan hal ehwal murid.
BIL.
STANDARD KUALITI
TINDAKAN UNTUK MENCAPAI STANDARD
3.3.1.1
Ketetapan pelaksanaan hal ehwal murid dibuat secara sistematik.
Membuat ketetapan berkaitan pelaksanaan hal ehwal murid dengan  mendokumen, menyebar luas dan menyemak semula ketetapan serta membuat tindakan susulan dengan mekanisme yang sesuai, secara menyeluruh, jelas, mengambil kira keperluan sekolah dan mematuhi arahan yang berkuat kuasa.
Tahap Tindakan
Tahap Kualiti
4
Membuat ketetapan berkaitan pelaksanaan hal ehwal murid dengan:
    i.        mendokumenkan ketetapan
  ii.       menyebarluaskan ketetapan
iii.        menyemak semula ketetapan
 iv.       membuat tindakan susulan/penambahbaikan.

4
Tindakan dilaksanakan:
    i.        secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru.
  ii.       dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
iii.        secara jelas/spesifik
 iv.       dengan mekanisme yang sesuai.
3.3.1.1
TINDAKAN
KUALITI
EVIDENS PELAKSANAAN
RUJUKAN

  1.  
Membuat ketetapan
secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)
-AJK Unit HEM (semua guru )
·           Minit Mesyuarat Induk JK HEM bil..../ bertarikh......
·      SPI Bil. 7/2003: Kuasa Guru Merotan Murid
·      SPI Bil.10/2001: Semua Guru Adalah Guru Disiplin
·      SPI Bil.8/2001: Pemantapan Pengurusan Disiplin Sekolah
·      SPI Bil.6/2000: Menangani Masalah Keselamatan, Dadah dan Gangster
·      SPI Bil. 4/1997: Hukuman Ke atas Murid Menghisap Rokok
·      SPI Bil.4/1996: Pelaksanaan Kuasa Disiplin Dan Hukuman di Sekolah
·      SPI Bil.6/1998: Menjaga Kesihatan Pelajar Di Sekolah.
·      SPI Bil.2/1996: Penampilan Diri Pelajar, Kekemasan Dan Kerapian Berpakaian
·      SPI Bil.5/1988: Penyakit-penyakit Demam Kepialu (Tifoid), Taun (Kolera), Penyakit Kuning (Hepatitis A) dan Keracunan Makanan
·      SPI Bil. 5/1995: Keracunan Makanan di Sekolah-Sekolah
Catatan:   Eviden yang sama hanya ditulis sekali sahaja

  1.  
mendokumenkan ketetapan

·           Buku Panduan Pengurusan Sekolah dan Takwim tahun.....
·           Buku Panduan Pengurusan HEM/Disiplin Sekolah tahun.......
·           Buku Peraturan Sekolah tahun.......
·           Buku Pengurusan Program 3K tahun.....
·           Minit Mesyuarat Unit Bimbingan dan Kaunseling (Cth: Bil. 1/2018 – Tarikh)
dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
·           sda
secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai

  1.  
menyebarluaskan ketetapan

secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru
·           Senarai Semak Bukti Penerimaan Dokumen.....
i)Buku Panduan Pengurusan dan Takwim tahun....
ii)Buku Peraturan Sekolah tahun....
iii)Minit Mesyuarat JK HEM bil....
iv)Dokumen Perancangan Strategik  dan Pelan Taktikal Sekolah tahun......
·           Papan Kenyataan HEM
·           Papan Kenyataan di dalam kelas
·           Laporan Guru Bertugas / Pengawas Bertugas (Perhimpunan Rasmi/Pagi) tahun...

dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
secara jelas/spesifik
dengan mekanisme yang sesuai

  1.  
menyemak semula ketetapan
       

secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru
·           Buku Rekod  Keberkesanan Program HEM ( Program , Tempoh, Pemantauan, Penilaian dan cadangan penambahbaikan) tahun.....
dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
·           Minit Mesyuarat HEM bil......bertarikh....
secara jelas/spesifik
·           Dokumen Analisis Impak (bagi ketetapan dan program  yang telah dibuat )tahun...
dengan mekanisme yang sesuai
·           Dokumen  senarai JK bagi unit dibawah bidang  HEM dan penyelaras program tahun....
iv.
membuat tindakan susulan/penambahbaikan.

secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru
·           Buku Rekod  Keberkesanan Program HEM ( Program , Tempoh, Pemantauan, Penilaian dan cadangan penambahbaikan) tahun.....
·           Minit Mesyuarat Unit Disiplin bil....bertarikh.....
dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa 
·           Minit mesyuarat JK Task force (  ketetapan yang dibuat mengikut keperluan sekolah) bil....bertarikh....
secara jelas/spesifik
·           Dokumen penilaian dan pemantauan (  bagi tujuan penambahbaikan) tahun....
dengan mekanisme yang sesuai
·           Laporan program....... tahun.....
3.3.2 PENGURUSAN DISIPLIN
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Menyebarluas
Membincangkan bagaimana maklumat disiplin disebarluas dengan:
-Mematuhi ketetapan disiplin/
prosedur/arahan berkuat kuasa
-Menyeluruh meliputi semua murid/perkara
-berterusan/berkala
-mekanime yang sesuai
-Buku Peraturan Sekolah tahun….
-Buku Peraturan Asrama tahun….
-Papan Kenyataan Unit Disiplin
-Papan Kenyataan Bilik Darjah
-Takwim Unit Disiplin tahun …..
-Catatan Perhimpunan Rasmi bertarikh……(oleh guru bertugas/pengawas)
-Catatan Taklimat Disiplin bertarikh…..

ii menguatkuasa peraturan
Membincangkan kaedah penguatkuasaan  :
-Mematuhi ketetapan disiplin/prosedur/arahan berkuat kuasa
-Menyeluruh meliputi semua murid/perkara
-Secara berterusan/berkala
-Dengan mekanime yang sesuai

Melaporkan analisis kehadiran
Melaporkan analisis kes salah laku
Mengenalpasti punca
Merancang program intervensi (pencegahan dan pemulihan)

Melaksana dan melaporkan pelaksanaan intervensi
-Jadual Bertugas Pengawas Sekolah dan Laporan tahun…
-Jadual Bertugas Guru Disiplin dan Laporan tahun ….
-Jadual Bertugas Warden Asrama dan Laporan tahun…
-Jadual Guru Bertugas Harian /Mingguan dan Laporan tahun…..
-Jadual Pemantauan Pentadbir Sekolah dan Laporan tahun…..

Iii Menganalisis data disiplin
-Buku/Dokumen Analisis Kehadiran Murid tingkatan 1-6 Atas /darjah 1-6 tahun……
-Buku/Dokumen Analiss Data Salahlaku Murid ting 1-6 Atas / darjah 1-6 tahun……
-Minit Mesyuarat Disiplin bil…bertarikh….

Iv Merancang program pendidikan disiplin
-Takwim/OPPM/Carta Gantt unit HEM atau Unit Disiplin tahun…..
-Kertas kerja Program……(Sekolah Penyayang/ Jom ke Sekolah / Jati Diri dll) tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM/Disiplin bil…bertarikh….

V Melaksana program
-Dokumen Pelaporan Program…. Tahun…..
-Buku/Senarai Kehadiran Peserta Program……tahun…
-Maklumbalas Minit Mesyuarat HEM/Disiplin bil….bertarikh…..

3.3.3.1 KESELAMATAN MURID DIURUS SECARA SISTEMATIK DAN TERANCANG
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
I.Menyebarluas peraturan dan SOP keselamatan
Membincangkan kaedah penyebarluasan peraturan leselamatan yang                                  -Mematuhi ketetapan/prosedur/arahan yang berkuatkuasa                        -menyeluruh semua warga dan aspek keselamatan                                      -berterusan/berkala                                    -Mekanismenya  sesuai
Membuat ketetapan prosedur dan instrument/borang yang digunakan.
Melaporkan dapatan pemantauan/pemerhatian
Merancang intervensi
Melaksanakan dan melaporkan intervensi
-Buku Peraturan Sekolah/Asrama tahun….
-Pelan Laluan Kecemasan /Pejalan Kaki tahun….
-Dokumen Prosedur Keluar dari kawasan sekolah
-Papan Kenyataan Unit……..
-Dokumen Peraturan Menggunakan Bilik/Bengkel/Makmal tahun….
-Dokumen tatacara Penggunaan Peralatan…….tahun….

Ii Menguatkuasakan peraturan dan prosedur
-Borang Kebenaran Keluar dari Kawasan Sekolah tahun ….
-Borang Kebenaran Penjaga (utk sertai aktiviti) tahun…
-Borang Kebenaran ke klinik tahun….
-Borang Pemantauan …….dan pelaporan…….tahun….
Iii Merancang program pencegahan dan kesedaran
-Takwim/OPPM/Carta Gantt Unit HEM tahun…..
-Kertas kerja Program……(Latihan Cegah Kebakaran Asrama/Sekolah) tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh……..
Iv Melaksana program pencegahan dan kesedaran
-Dokumen Pelaporan Program…..tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh……
-Buku Program…….. tahun……
3.3.4.1 PENGURUSAN KESIHATAN MURID
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Menyelaras pemeriksaan
-Mematuhi ketetapan perkhidmatan/prosedur/arahan
-Menyeluruh semua murid/aspek kesihatan
-Secara berterusan /berkala
-Dengan mekanisme sesuai

Melaporkan dapatan pemantauan/pemerhatian/
Maklumbalas
Merancang dan melaporkan intervensi.


-Agihan tugas AJK

-Catatan taklimat pelaksaan pemeriksaan/Laporan Perhimpunan Rasmi tahun…..
-Jadual Pemeriksaan dan Agihan Tugas Guru tahun….
-Rekod Kesihatan dan Kad Pergigian
-Surat Punca Kuasa (no rujukan , tarikh)

ii.Merancang program pencegahan
-Carta Gantt/OPPM/Takwim Unit HEM tahun….
-Kertas Kerja Program…….(Ceramah HIV/Aids, Cegah Demam Denggi , Amalan Pemakanan Sihat , Gaya hidup sihat dll) tahun……

iii.Melaksanakan program pencegahan
-Dokumen Pelaporan Program……tahun…..
-Senarai Kehadiran Pelajar tahun…..
-Gambar
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh….

iv.Persekitaran bermaklumat
-Papan Kenyataan Unit Kesihatan
-Poster di kantin dan persekitaran sekolah

3.3.5.1 PENGURUSAN BANTUAN PELAJARAN MURID
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
I.Mengenalpasti jenis bantuan
-Mematuhi ketetapan bantuan/prosedur dan arahan
-Menyeluruh semua murid/jenis bantuan
-Secara berterusan/berkala
-dengan mekanisme yang sesuai
-Surat Punca Kuasa  (tajuk, no rujukan dan tarikh)
-Dokumen Senarai Bantuan tahun …..
-Dokumen Kriteria Penerima Bantuan
-Minit Mesyuarat JK Bantuan Pelajaran bil…tarikh…..


TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
ii.Mengenalpasti murid yang layak
-Mematuhi ketetapan bantuan/prosedur dan arahan
-Menyeluruh semua murid/jenis bantuan
-Secara berterusan/berkala
-dengan mekanisme yang sesuai
-Borang Pemohonan …..(KWAMP/Biasiswa) tahun …
-Senarai Pemohon Bantuan tahun…..
-Minit Mesyuarat Pemilihan…..bertarikh….

iii.Merekod maklumat murid
-Dokumen Senarai Murid Penerima Bantuan tahun….
-Salinan Borang Pemohonan tahun…..
-Borang Biodata Murid tahun…..

iv.Memantau prestasi murid
-Slip Keputusan Peperiksaan Murid Ujian 1, Peperiksaan Semester 1, Peperiksaan Percubaan…./Peperiksaan Akhir Tahun untuk tahun….
-Laporan Kehadiran/Kes Disiplin tahun…..
-Minit Mesyuarat JK Bantuan Bil..bertarikh..

3.3.6.1 PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
TAHAP TINDAKAN
TAHAP KUALITI
CONTOH EVIDEN
RUJUKAN
i.Merancang sesi
-Mematuhi ketetapan HEM/prosedur/arahan
-Takwim/OPPM/Carta Gantt Unit Bimbingan dan Kaunseling tahun……
-Minit Mesyuarat Unit….bil….bertarikh…..


No comments:

Post a Comment