Standard 3.3 Pengurusan
Hal Ehwal Murid
ASPEK 3.3.1: KETETAPAN PELAKSANAAN
HAL EHWAL MURID
|
|||||
KRITERIA KRITIKAL:
Ketetapan dibuat bagi memastikan kepatuhan dan keselarasan pelaksanaan hal ehwal murid.
|
|||||
BIL.
|
STANDARD KUALITI
|
TINDAKAN UNTUK MENCAPAI STANDARD
|
|||
3.3.1.1
|
Ketetapan
pelaksanaan hal ehwal murid dibuat secara sistematik.
|
Membuat ketetapan berkaitan pelaksanaan hal
ehwal murid dengan mendokumen,
menyebar luas dan menyemak semula ketetapan serta membuat tindakan susulan
dengan mekanisme yang sesuai, secara menyeluruh, jelas, mengambil kira
keperluan sekolah dan mematuhi arahan yang berkuat kuasa.
|
|||
Tahap Tindakan
|
Tahap Kualiti
|
||||
4
|
Membuat ketetapan berkaitan
pelaksanaan hal ehwal murid dengan:
i.
mendokumenkan ketetapan
ii.
menyebarluaskan ketetapan
iii.
menyemak semula ketetapan
iv. membuat tindakan susulan/penambahbaikan.
|
4
|
Tindakan dilaksanakan:
i.
secara menyeluruh meliputi semua
bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran murid,
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua
guru.
ii.
dengan mengambil kira keperluan/
kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
iii.
secara jelas/spesifik
iv. dengan mekanisme yang sesuai.
|
||
3.3.1.1
|
TINDAKAN
|
KUALITI
|
EVIDENS PELAKSANAAN
|
RUJUKAN
|
|
|
Membuat ketetapan
|
secara
menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan
pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)
-AJK
Unit HEM (semua guru )
|
·
Minit Mesyuarat Induk JK HEM bil..../ bertarikh......
|
· SPI Bil. 7/2003:
Kuasa Guru Merotan Murid
·
SPI Bil.10/2001: Semua Guru Adalah Guru Disiplin
·
SPI Bil.8/2001: Pemantapan Pengurusan Disiplin Sekolah
·
SPI Bil.6/2000: Menangani Masalah Keselamatan, Dadah dan
Gangster
·
SPI Bil. 4/1997: Hukuman Ke atas Murid Menghisap Rokok
· SPI Bil.4/1996:
Pelaksanaan Kuasa Disiplin Dan Hukuman di Sekolah
·
SPI Bil.6/1998: Menjaga
Kesihatan Pelajar Di Sekolah.
·
SPI Bil.2/1996: Penampilan
Diri Pelajar, Kekemasan Dan Kerapian Berpakaian
·
SPI Bil.5/1988:
Penyakit-penyakit Demam Kepialu (Tifoid), Taun (Kolera), Penyakit Kuning
(Hepatitis A) dan Keracunan Makanan
·
SPI Bil. 5/1995: Keracunan
Makanan di Sekolah-Sekolah
Catatan:
Eviden yang sama hanya ditulis
sekali sahaja
|
|
|
mendokumenkan ketetapan
|
·
Buku Panduan Pengurusan Sekolah dan Takwim tahun.....
·
Buku Panduan Pengurusan HEM/Disiplin Sekolah tahun.......
·
Buku Peraturan Sekolah tahun.......
·
Buku Pengurusan Program 3K tahun.....
·
Minit Mesyuarat Unit Bimbingan dan Kaunseling (Cth: Bil. 1/2018 – Tarikh)
|
|||
dengan mengambil kira keperluan/
kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
·
sda
|
||||
secara jelas/spesifik
|
|||||
dengan mekanisme yang sesuai
|
|||||
|
menyebarluaskan ketetapan
|
secara menyeluruh meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan,
kesihatan, bantuan pelajaran murid, perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling)/semua guru
|
·
Senarai Semak Bukti Penerimaan Dokumen.....
i)Buku Panduan Pengurusan dan Takwim tahun....
ii)Buku Peraturan Sekolah tahun....
iii)Minit Mesyuarat JK HEM bil....
iv)Dokumen Perancangan Strategik
dan Pelan Taktikal Sekolah tahun......
·
Papan Kenyataan HEM
·
Papan Kenyataan di dalam kelas
·
Laporan Guru Bertugas / Pengawas Bertugas (Perhimpunan Rasmi/Pagi)
tahun...
|
||
dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang
berkuat kuasa
|
|||||
secara jelas/spesifik
|
|||||
dengan mekanisme yang sesuai
|
|||||
|
menyemak semula ketetapan
|
secara menyeluruh
meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran
murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru
|
·
Buku Rekod Keberkesanan Program
HEM ( Program , Tempoh, Pemantauan, Penilaian dan cadangan penambahbaikan)
tahun.....
|
||
dengan mengambil
kira keperluan/ kesesuaian sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
·
Minit Mesyuarat HEM bil......bertarikh....
|
||||
secara
jelas/spesifik
|
·
Dokumen Analisis Impak (bagi
ketetapan dan program yang telah
dibuat )tahun...
|
||||
dengan mekanisme
yang sesuai
|
·
Dokumen senarai JK bagi unit dibawah bidang HEM dan penyelaras program tahun....
|
||||
iv.
|
membuat tindakan susulan/penambahbaikan.
|
secara menyeluruh
meliputi semua bidang (disiplin, keselamatan, kesihatan, bantuan pelajaran
murid, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling)/semua guru
|
·
Buku Rekod Keberkesanan Program
HEM ( Program , Tempoh, Pemantauan, Penilaian dan cadangan penambahbaikan)
tahun.....
·
Minit Mesyuarat Unit Disiplin bil....bertarikh.....
|
||
dengan mengambil kira keperluan/ kesesuaian
sekolah/mematuhi arahan yang berkuat kuasa
|
·
Minit mesyuarat JK Task force ( ketetapan yang dibuat mengikut keperluan
sekolah) bil....bertarikh....
|
||||
secara
jelas/spesifik
|
·
Dokumen penilaian dan pemantauan ( bagi tujuan penambahbaikan) tahun....
|
||||
dengan mekanisme
yang sesuai
|
·
Laporan program....... tahun.....
|
||||
3.3.2 PENGURUSAN DISIPLIN
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Menyebarluas
|
Membincangkan bagaimana maklumat disiplin
disebarluas dengan:
-Mematuhi ketetapan disiplin/
prosedur/arahan berkuat kuasa
-Menyeluruh meliputi semua murid/perkara
-berterusan/berkala
-mekanime yang sesuai
|
-Buku Peraturan Sekolah tahun….
-Buku Peraturan Asrama tahun….
-Papan Kenyataan Unit Disiplin
-Papan Kenyataan Bilik Darjah
-Takwim Unit Disiplin tahun …..
-Catatan Perhimpunan Rasmi bertarikh……(oleh guru
bertugas/pengawas)
-Catatan Taklimat Disiplin bertarikh…..
|
|
ii menguatkuasa peraturan
|
Membincangkan kaedah penguatkuasaan :
-Mematuhi ketetapan disiplin/prosedur/arahan berkuat kuasa
-Menyeluruh meliputi semua murid/perkara
-Secara berterusan/berkala
-Dengan mekanime yang sesuai
Melaporkan analisis kehadiran
Melaporkan analisis kes salah laku
Mengenalpasti punca
Merancang program intervensi (pencegahan dan
pemulihan)
Melaksana dan melaporkan pelaksanaan intervensi
|
-Jadual Bertugas Pengawas Sekolah dan Laporan tahun…
-Jadual Bertugas Guru Disiplin dan Laporan tahun ….
-Jadual Bertugas Warden Asrama dan Laporan tahun…
-Jadual Guru Bertugas Harian /Mingguan dan Laporan
tahun…..
-Jadual Pemantauan Pentadbir Sekolah dan Laporan
tahun…..
|
|
Iii Menganalisis data disiplin
|
-Buku/Dokumen Analisis Kehadiran Murid tingkatan 1-6
Atas /darjah 1-6 tahun……
-Buku/Dokumen Analiss Data Salahlaku Murid ting 1-6
Atas / darjah 1-6 tahun……
-Minit Mesyuarat Disiplin bil…bertarikh….
|
||
Iv Merancang program pendidikan disiplin
|
-Takwim/OPPM/Carta Gantt unit HEM atau Unit Disiplin
tahun…..
-Kertas kerja Program……(Sekolah Penyayang/ Jom ke
Sekolah / Jati Diri dll) tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM/Disiplin bil…bertarikh….
|
||
V Melaksana program
|
-Dokumen Pelaporan Program…. Tahun…..
-Buku/Senarai Kehadiran Peserta Program……tahun…
-Maklumbalas Minit Mesyuarat HEM/Disiplin bil….bertarikh…..
|
||
3.3.3.1 KESELAMATAN MURID DIURUS SECARA
SISTEMATIK DAN TERANCANG
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
I.Menyebarluas peraturan dan SOP
keselamatan
|
Membincangkan kaedah penyebarluasan peraturan
leselamatan yang -Mematuhi
ketetapan/prosedur/arahan yang berkuatkuasa -menyeluruh semua
warga dan aspek keselamatan -berterusan/berkala -Mekanismenya
sesuai
Membuat ketetapan prosedur dan instrument/borang
yang digunakan.
Melaporkan dapatan pemantauan/pemerhatian
Merancang intervensi
Melaksanakan dan melaporkan intervensi
|
-Buku Peraturan Sekolah/Asrama tahun….
-Pelan Laluan Kecemasan /Pejalan Kaki tahun….
-Dokumen Prosedur Keluar dari kawasan sekolah
-Papan Kenyataan Unit……..
-Dokumen Peraturan Menggunakan Bilik/Bengkel/Makmal
tahun….
-Dokumen tatacara Penggunaan Peralatan…….tahun….
|
|
Ii Menguatkuasakan peraturan dan prosedur
|
-Borang Kebenaran Keluar dari Kawasan Sekolah tahun
….
-Borang Kebenaran Penjaga (utk sertai aktiviti)
tahun…
-Borang Kebenaran ke klinik tahun….
-Borang Pemantauan …….dan pelaporan…….tahun….
|
||
Iii Merancang program pencegahan dan
kesedaran
|
-Takwim/OPPM/Carta Gantt Unit HEM tahun…..
-Kertas kerja Program……(Latihan Cegah Kebakaran
Asrama/Sekolah) tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh……..
|
||
Iv Melaksana program pencegahan dan
kesedaran
|
-Dokumen Pelaporan Program…..tahun…..
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh……
-Buku Program…….. tahun……
|
||
3.3.4.1 PENGURUSAN
KESIHATAN MURID
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Menyelaras
pemeriksaan
|
-Mematuhi ketetapan perkhidmatan/prosedur/arahan
-Menyeluruh semua murid/aspek kesihatan
-Secara berterusan /berkala
-Dengan mekanisme sesuai
Melaporkan dapatan pemantauan/pemerhatian/
Maklumbalas
Merancang dan melaporkan intervensi.
-Agihan tugas AJK
|
-Catatan taklimat pelaksaan pemeriksaan/Laporan Perhimpunan Rasmi
tahun…..
-Jadual Pemeriksaan dan Agihan Tugas Guru tahun….
-Rekod Kesihatan dan Kad Pergigian
-Surat Punca Kuasa (no rujukan , tarikh)
|
|
ii.Merancang
program pencegahan
|
-Carta Gantt/OPPM/Takwim Unit HEM tahun….
-Kertas Kerja Program…….(Ceramah HIV/Aids, Cegah
Demam Denggi , Amalan Pemakanan Sihat , Gaya hidup sihat dll) tahun……
|
||
iii.Melaksanakan program pencegahan
|
-Dokumen Pelaporan Program……tahun…..
-Senarai Kehadiran Pelajar tahun…..
-Gambar
-Minit Mesyuarat HEM bil….bertarikh….
|
||
iv.Persekitaran bermaklumat
|
-Papan Kenyataan Unit Kesihatan
-Poster di kantin dan persekitaran sekolah
|
||
3.3.5.1 PENGURUSAN BANTUAN PELAJARAN
MURID
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
I.Mengenalpasti jenis bantuan
|
-Mematuhi ketetapan bantuan/prosedur dan arahan
-Menyeluruh semua murid/jenis bantuan
-Secara berterusan/berkala
-dengan
mekanisme yang sesuai
|
-Surat Punca Kuasa
(tajuk, no rujukan dan tarikh)
-Dokumen Senarai Bantuan tahun …..
-Dokumen Kriteria Penerima Bantuan
-Minit Mesyuarat JK Bantuan Pelajaran bil…tarikh…..
|
|
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
ii.Mengenalpasti murid yang layak
|
-Mematuhi ketetapan bantuan/prosedur dan arahan
-Menyeluruh semua murid/jenis bantuan
-Secara berterusan/berkala
-dengan mekanisme yang sesuai
|
-Borang Pemohonan …..(KWAMP/Biasiswa) tahun …
-Senarai Pemohon Bantuan tahun…..
-Minit Mesyuarat Pemilihan…..bertarikh….
|
|
iii.Merekod maklumat murid
|
-Dokumen Senarai Murid Penerima Bantuan tahun….
-Salinan Borang Pemohonan tahun…..
-Borang Biodata Murid tahun…..
|
||
iv.Memantau prestasi murid
|
-Slip Keputusan Peperiksaan Murid Ujian 1, Peperiksaan Semester 1,
Peperiksaan Percubaan…./Peperiksaan Akhir Tahun untuk tahun….
-Laporan Kehadiran/Kes Disiplin tahun…..
-Minit Mesyuarat JK Bantuan Bil..bertarikh..
|
||
3.3.6.1 PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN
DAN KAUNSELING
|
|||
TAHAP TINDAKAN
|
TAHAP KUALITI
|
CONTOH EVIDEN
|
RUJUKAN
|
i.Merancang sesi
|
-Mematuhi ketetapan HEM/prosedur/arahan
|
-Takwim/OPPM/Carta Gantt Unit Bimbingan dan
Kaunseling tahun……
-Minit Mesyuarat Unit….bil….bertarikh…..
|
No comments:
Post a Comment