KAEDAH PENGUNAAN SENARAI SEMAK
1. Senarai semak ini jika dilengkapkan oleh PPS, boleh dijadikan kaedah untuk mengenalpasti aspek mana dalam pengurusan tersebut yang masih lemah dan apa tindakan pembetulan yang perlu dilakukan boleh dibincangkan. Dengan ini kualiti pengurusan boleh disemak dan ditingkatkan.
2. Senarai semak ini boleh di isi dalam fasa 2 (April - Julai) atau sekurang2nya sekali dalam fasa 3 (Ogos - September). Walaupun portal ditutup pada bulan November semakan jangan dibuat terlalu lewat kerana bimbang tindakan pembetulan tidak sempat dibuat.
3. Agihkan tugas membuat semakan ini kepada beberapa orang PPS. Minta mereka bentangkan dalam Mesyuarat JK SKPMg2. Fokus boleh diberi kepada TuMS yang belum mencapai KPI.
4. Bagi setiap TuMS semak berapa skor yang diberi dan apa status evidennya. Contohnya Standard 1.1.1 skor semakan : 3 dan skor untuk eviden: 1 (menunjukkan eviden ada tetapi tidak lengkap).
5. Bincangkan tindakan yang perlu diambil. Yang penting pengurusan kita mengikut PDCA (Plan, Do, Check , Action) seperti kualiti yang digariskan supaya membawa impak kepada kemenjadian murid.
SENARAI SEMAK PENGISIAN SKOR SEMAKAN DAN EVIDEN SKPMg2
PETUNJUK: Untuk SKOR dan EVIDEN
|
||||||||||||||||||
STANDARD 1: KEPEMIMPINAN
|
||||||||||||||||||
BIL.
|
NAMA ASPEK/STANDARD
KUALITI
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
1.1
|
PGB SEBAGAI PENERAJU
|
|||||||||||||||||
1.1.1
|
PGB menetapkan hala tuju sekolah
secara terancang.
|
|||||||||||||||||
1.1.2
|
PGB mengetuai penyediaan Rancangan
Pemajuan Sekolah secara terancang dan sistematik.
|
|||||||||||||||||
1.1.3
|
PGB mengetuai pemantauan
pengoperasian sekolah secara terancang dan sistematik.
|
|||||||||||||||||
1.1.4
|
PGB menerajui aktiviti
instruksional dalam pelaksanaan PdP secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.1.5
|
PGB menerajui aktiviti instruksional
dalam pelaksanaan pencerapan PdP secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.1.6
|
PGB menerajui aktiviti
instruksional dalam pelaksanaan pemantauan kemajuan dan pencapaian murid
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.1.7
|
PGB menangani masalah pengoperasian
sekolah secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.2
|
PGB SEBAGAI PEMBIMBING
|
|||||||||||||||||
1.2.1
|
PGB memberi bimbingan kepada guru
dan AKP secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.2.2
|
PGB memberi bimbingan kepada
barisan pemimpin yang diturun kuasa secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.3
|
PGB SEBAGAI PENDORONG
|
|||||||||||||||||
1.3.1
|
PGB mendorong warga sekolah dengan
menjadi suri teladan secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.3.2
|
PGB menggalakkan warga sekolah
memberi input berkaitan pemajuan sekolah secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
1.3.3
|
PGB menggerakkan warga sekolah
dalam melaksanakan tanggungjawab secara terancang.
|
|||||||||||||||||
PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
||||||||||||||||||
STANDARD 2: PENGURUSAN ORGANISASI
|
||||||||||||||||||
BIL.
|
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
2.1
|
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
|
|||||||||||||||||
2.1.1
|
Sumber manusia diurus secara
sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.1.2
|
Pembangunan sumber manusia diurus
secara terancang.
|
|||||||||||||||||
2.2
|
PENGURUSAN ASET
|
|||||||||||||||||
2.2.1
|
Aset alih dan aset tak alih diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.3
|
PENGURUSAN KEWANGAN
|
|||||||||||||||||
2.3.1
|
Kewangan diurus secara sistematik
dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.4
|
PENGURUSAN SUMBER PENDIDIKAN
|
|||||||||||||||||
2.4.1
|
Sumber pendidikan diurus secara
sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.5
|
IKLIM
|
|||||||||||||||||
2.5.1
|
Persekitaran fizikal diselenggara
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.5.2
|
Suasana yang selesa dan harmoni
diwujudkan secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
2.6
|
PENGURUSAN PERPADUAN
|
|||||||||||||||||
2.6.1
|
Pemahaman dan penerimaan terhadap
kepelbagaian masyarakat Malaysia diurus secara terancang.
|
|||||||||||||||||
2.7
|
PERMUAFAKATAN STRATEGIK
|
|||||||||||||||||
2.7.1
|
Permuafakatan strategik diusahakan
secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
||||||||||||||||||
STANDARD 3.1: PENGURUSAN KURIKULUM
|
||||||||||||||||||
BIL.
|
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.1.1
|
KETETAPAN PELAKSANAAN KURIKULUM
|
|||||||||||||||||
3.1.1.1
|
Pelaksanaan kurikulum diurus secara
sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.1.2
|
PENGURUSAN MATA PELAJARAN
|
|||||||||||||||||
3.1.2.1
|
Pelaksanaan mata pelajaran diurus
secara profesional dan terancang.
|
Mengikut Panitia (Senarai di bawah)
|
||||||||||||||||
3.1.2.2
|
Program peningkatan kualiti
pengajaran guru diurus secara
terancang.
|
|||||||||||||||||
3.1.2.3
|
Program peningkatan pencapaian
murid diurus secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.1.2.4
|
Bantuan geran per kapita mata
pelajaran dimanfaatkan secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
Bil
|
Mata Pelajaran
|
Nama ketua Panitia
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
1
|
Bahasa Melayu
|
|||||||||||||||||
2
|
Bahasa Inggeris
|
|||||||||||||||||
(Bilangan bergantung kepada pengisian dalam setup)
|
||||||||||||||||||
3.1.3
|
PENGURUSAN MASA INSTRUKSIONAL
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.1.3.1
|
Masa pelaksanaan PdP diurus secara
sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.1.4
|
PENGURUSAN PENILAIAN MURID
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.1.4.1
|
Peperiksaan dan pentaksiran diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
||||||||||||||||||
STANDARD 3.2: PENGURUSAN
KOKURIKULUM
|
||||||||||||||||||
BIL.
|
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.2.1
|
KETETAPAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM
|
|||||||||||||||||
3.2.1.1
|
Pelaksanaan kokurikulum diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.2.2
|
PENGURUSAN KELAB/PERSATUAN
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
|||||||||||||||
3.2.2.1
|
Kelab/persatuan diurus secara
sistematik dan terancang.
|
Mengikut Unit Kelab/Persatuan
|
||||||||||||||||
BIL
|
KELAB/PERSATUAN
|
NAMA KETUA PENASIHAT
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.2.3
|
PENGURUSAN BADAN BERUNIFORM
|
|||||||||||||||||
3.2.3.1
|
Badan beruniform diurus secara
sistematik dan terancang.
|
Mengikut Unit Badan Beruniform
|
||||||||||||||||
BIL
|
NAMA BADAN BERUNIFOM
|
NAMA KETUA PENASIHAT
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.2.4
|
PENGURUSAN SUKAN/PERMAINAN
|
|||||||||||||||||
3.2.4.1
|
Sukan/permainan diurus secara
sistematik dan terancang.
|
Mengikut Unit Sukan/Permainan
|
||||||||||||||||
BIL
|
SUKAN/PERMAINAN
|
NAMA KETUA PENASIHAT
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.2.5
|
PENGURUSAN PROGRAM KECEMERLANGAN
KOKURIKULUM
|
NAMA
KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.2.5.1
|
Program kecemerlangan kokurikulum
diurus secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.2.6
|
PENGURUSAN SUKAN UNTUK SEMUA
|
|||||||||||||||||
3.2.6.1
|
Aktiviti Sukan Untuk Semua diurus
secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.2.7
|
PENGURUSAN PENTAKSIRAN KOKURIKULUM
|
|||||||||||||||||
3.2.7.1
|
Pentaksiran kokurikulum
dilaksanakan secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
PASUKAN PELAKSANA STANDARD
|
||||||||||||||||||
STANDARD 3.3: PENGURUSAN HAL EHWAL
MURID
|
||||||||||||||||||
BIL.
|
NAMA
ASPEK/STANDARD KUALITI
|
NAMA
KETUA PPS
|
SKOR SEMAKAN
|
EVIDEN
|
||||||||||||||
3.3.1
|
KETETAPAN PELAKSANAAN HAL EHWAL
MURID
|
|||||||||||||||||
3.3.1.1
|
Pelaksanaan hal ehwal murid diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.2
|
PENGURUSAN DISIPLIN MURID
|
|||||||||||||||||
3.3.2.1
|
Disiplin murid diurus secara
profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.3
|
PENGURUSAN KESELAMATAN MURID
|
|||||||||||||||||
3.3.3.1
|
Keselamatan murid diurus secara
sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.4
|
PENGURUSAN KESIHATAN MURID
|
|||||||||||||||||
3.3.4.1
|
Program dan perkhidmatan kesihatan
murid diurus secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.5
|
PENGURUSAN BANTUAN PELAJARAN MURID
|
|||||||||||||||||
3.3.5.1
|
Bantuan pelajaran murid diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.6
|
PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN
DAN KAUNSELING
|
|||||||||||||||||
3.3.6.1
|
Perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling diurus secara profesional dan terancang.
|
|||||||||||||||||
3.3.6.2
|
Pentaksiran psikometrik diurus
secara sistematik dan terancang.
|
|||||||||||||||||
4
|
PEMBELAJARAN DAN PEMUDAHCARAAN
|
NAMA PENCERAP
|
FASA 2
|
FASA 3
|
||||||||||||||
Tuesday, May 22, 2018
SKPMg2: Senarai Semak Status Pengisian Portal
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment