Tuesday, May 22, 2018

SKPMg2: Senarai Semak Status Pengisian Portal

KAEDAH PENGUNAAN SENARAI SEMAK

1. Senarai semak ini jika dilengkapkan oleh PPS, boleh dijadikan kaedah untuk mengenalpasti aspek mana dalam pengurusan tersebut yang masih lemah dan apa tindakan pembetulan yang perlu dilakukan boleh dibincangkan. Dengan ini kualiti pengurusan boleh disemak dan ditingkatkan.

2. Senarai semak ini boleh di isi dalam fasa 2 (April - Julai) atau sekurang2nya sekali dalam fasa 3 (Ogos - September).  Walaupun portal ditutup pada bulan November semakan jangan dibuat terlalu lewat kerana bimbang tindakan pembetulan tidak sempat dibuat.

3. Agihkan tugas membuat semakan ini kepada beberapa orang PPS. Minta mereka bentangkan dalam Mesyuarat JK SKPMg2.  Fokus boleh diberi kepada TuMS yang belum mencapai KPI.

4. Bagi setiap TuMS semak berapa skor yang diberi dan apa status evidennya.  Contohnya Standard 1.1.1 skor semakan : 3 dan skor untuk eviden: 1 (menunjukkan eviden ada tetapi tidak lengkap).

5. Bincangkan tindakan yang perlu diambil.  Yang penting pengurusan kita mengikut PDCA (Plan, Do, Check , Action) seperti kualiti yang digariskan supaya membawa impak kepada kemenjadian murid.

SENARAI SEMAK PENGISIAN SKOR SEMAKAN DAN EVIDEN SKPMg2

PETUNJUK: Untuk SKOR dan EVIDEN

Skala
0
1
2
3
Keterangan
Tiada
Ada tetapi tidak lengkap
Ada dan lengkap
Ada, lengkap dan ada penambahbaikan

STANDARD 1: KEPEMIMPINAN

BIL.
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
1.1
PGB SEBAGAI PENERAJU

1.1.1
PGB menetapkan hala tuju sekolah secara terancang.



1.1.2
PGB mengetuai penyediaan Rancangan Pemajuan Sekolah secara terancang dan sistematik.



1.1.3
PGB mengetuai pemantauan pengoperasian sekolah secara terancang dan sistematik.



1.1.4
PGB menerajui aktiviti instruksional dalam pelaksanaan PdP secara profesional dan terancang.



1.1.5
PGB menerajui aktiviti instruksional dalam pelaksanaan pencerapan PdP secara profesional dan terancang.



1.1.6
PGB menerajui aktiviti instruksional dalam pelaksanaan pemantauan kemajuan dan pencapaian murid secara sistematik dan terancang.



1.1.7
PGB menangani masalah pengoperasian sekolah secara profesional dan terancang.



1.2
PGB SEBAGAI PEMBIMBING



1.2.1
PGB memberi bimbingan kepada guru dan AKP secara profesional dan terancang.



1.2.2
PGB memberi bimbingan kepada barisan pemimpin yang diturun kuasa secara profesional dan terancang.



1.3
PGB SEBAGAI PENDORONG



1.3.1
PGB mendorong warga sekolah dengan menjadi suri teladan secara profesional dan terancang.



1.3.2
PGB menggalakkan warga sekolah memberi input berkaitan pemajuan sekolah secara profesional dan terancang.



1.3.3
PGB menggerakkan warga sekolah dalam melaksanakan tanggungjawab secara terancang.






PASUKAN PELAKSANA STANDARD

STANDARD 2: PENGURUSAN ORGANISASI

BIL.
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
2.1
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

2.1.1
Sumber manusia diurus secara sistematik dan terancang.



2.1.2
Pembangunan sumber manusia diurus secara terancang. 



2.2
PENGURUSAN ASET

2.2.1
Aset alih dan aset tak alih diurus secara sistematik dan terancang.



2.3
PENGURUSAN KEWANGAN

2.3.1
Kewangan diurus secara sistematik dan terancang.



2.4
PENGURUSAN SUMBER PENDIDIKAN

2.4.1
Sumber pendidikan diurus secara sistematik dan terancang.



2.5
IKLIM

2.5.1
Persekitaran fizikal diselenggara secara sistematik dan terancang.



2.5.2
Suasana yang selesa dan harmoni diwujudkan secara sistematik dan terancang.



2.6
PENGURUSAN PERPADUAN

2.6.1
Pemahaman dan penerimaan terhadap kepelbagaian masyarakat Malaysia diurus secara terancang.



2.7
PERMUAFAKATAN STRATEGIK

2.7.1
Permuafakatan strategik diusahakan secara profesional dan terancang.













PASUKAN PELAKSANA STANDARD

STANDARD 3.1: PENGURUSAN KURIKULUM

BIL.
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.1.1
KETETAPAN PELAKSANAAN KURIKULUM

3.1.1.1
Pelaksanaan kurikulum diurus secara sistematik dan terancang.



3.1.2
PENGURUSAN MATA PELAJARAN
3.1.2.1
Pelaksanaan mata pelajaran diurus secara profesional dan terancang.
Mengikut Panitia (Senarai di bawah)


3.1.2.2
Program peningkatan kualiti pengajaran guru  diurus secara terancang.


3.1.2.3
Program peningkatan pencapaian murid diurus secara profesional dan terancang.


3.1.2.4
Bantuan geran per kapita mata pelajaran dimanfaatkan secara sistematik dan terancang.


Bil
Mata Pelajaran
Nama ketua Panitia
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
1
Bahasa Melayu



2
Bahasa Inggeris


































































































(Bilangan bergantung kepada pengisian dalam setup)


3.1.3
PENGURUSAN MASA INSTRUKSIONAL
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.1.3.1
Masa pelaksanaan PdP diurus secara sistematik dan terancang.



3.1.4
PENGURUSAN PENILAIAN MURID
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.1.4.1
Peperiksaan dan pentaksiran diurus secara sistematik dan terancang.




PASUKAN PELAKSANA STANDARD

STANDARD 3.2: PENGURUSAN KOKURIKULUM

BIL.
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.2.1
KETETAPAN PELAKSANAAN KOKURIKULUM

3.2.1.1
Pelaksanaan kokurikulum diurus secara sistematik dan terancang.



3.2.2
PENGURUSAN KELAB/PERSATUAN

SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.2.2.1
Kelab/persatuan diurus secara sistematik dan terancang.
Mengikut Unit Kelab/Persatuan


BIL
KELAB/PERSATUAN
NAMA KETUA PENASIHAT
SKOR SEMAKAN
EVIDEN






































































3.2.3
PENGURUSAN BADAN BERUNIFORM

3.2.3.1
Badan beruniform diurus secara sistematik dan terancang.
Mengikut Unit Badan Beruniform

BIL
NAMA BADAN BERUNIFOM
NAMA KETUA PENASIHAT
SKOR SEMAKAN
EVIDEN




























































3.2.4
PENGURUSAN SUKAN/PERMAINAN

3.2.4.1
Sukan/permainan diurus secara sistematik dan terancang.
Mengikut Unit Sukan/Permainan

BIL
SUKAN/PERMAINAN
NAMA KETUA PENASIHAT
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
















































































3.2.5
PENGURUSAN PROGRAM KECEMERLANGAN KOKURIKULUM
NAMA KETUA PASUKAN PELAKSANA STANDARD
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.2.5.1
Program kecemerlangan kokurikulum diurus secara profesional dan terancang.



3.2.6
PENGURUSAN SUKAN UNTUK SEMUA



3.2.6.1
Aktiviti Sukan Untuk Semua diurus secara profesional dan terancang.



3.2.7
PENGURUSAN PENTAKSIRAN KOKURIKULUM



3.2.7.1
Pentaksiran kokurikulum dilaksanakan secara sistematik dan terancang.



PASUKAN PELAKSANA STANDARD

STANDARD 3.3: PENGURUSAN HAL EHWAL MURID

BIL.
NAMA ASPEK/STANDARD KUALITI
NAMA KETUA PPS
SKOR SEMAKAN
EVIDEN
3.3.1
KETETAPAN PELAKSANAAN HAL EHWAL MURID

3.3.1.1
Pelaksanaan hal ehwal murid diurus secara sistematik dan terancang.



3.3.2
PENGURUSAN DISIPLIN MURID

3.3.2.1
Disiplin murid diurus secara profesional dan terancang.



3.3.3
PENGURUSAN KESELAMATAN MURID

3.3.3.1
Keselamatan murid diurus secara sistematik dan terancang.



3.3.4
PENGURUSAN KESIHATAN MURID

3.3.4.1
Program dan perkhidmatan kesihatan murid diurus secara sistematik dan terancang.



3.3.5
PENGURUSAN BANTUAN PELAJARAN MURID

3.3.5.1
Bantuan pelajaran murid diurus secara sistematik dan terancang.



3.3.6
PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

3.3.6.1
Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling diurus secara profesional dan terancang.



3.3.6.2
Pentaksiran psikometrik diurus secara sistematik dan terancang.



4
PEMBELAJARAN DAN PEMUDAHCARAAN
NAMA PENCERAP
FASA 2
FASA 3








































No comments:

Post a Comment